Kvalitet på IES

”Öppenhet och väl inarbetade rutiner ger rättvisa betyg”

Hur skapar man en skola där elever trivs och presterar bättre än rikssnittet, där lärarna vill stanna kvar – och där betygen år efter år väl överensstämmer med resultaten på de nationella proven?

Images

Image

Ms Hilde Allen

Rektor

På IES i Uppsala bottnar framgången i skolans grundmurade rutiner i kombination med ett nära samarbete mellan lärarna. ”Kulturen på skolan är präglad av en öppenhet där alla ses, allt kan diskuteras, inga problem sopas under mattan och där varje elev är allas elev”, säger Hilde Allen, rektor på IES Uppsala.

IES Uppsala är en mellan- och högstadieskola som öppnades år 2011, belägen i en del av staden där Sveriges Lantbruks-universitet länge präglade området. Skolan präglas, förutom av de akademiska framgångarna, av att många elever har syskon på skolan och att läraromsättningen är låg – vissa lärare har varit med ända sedan starten. Detta gäller även för Hilde Allen, som dessutom har lett arbetet på IES Uppsala i sju år.

– Jag ser det som ett bevis på att vi har lyckats skapa en skola där alla trivs, vilket i sin tur bottnar i att vi aldrig överger någon – vi ger inte upp om någon enda elev och vi lämnar aldrig någon lärare ensam med ett tungt ansvar, kommenterar hon.

Alla elever ska ha rättvisa betyg
En viktig framgångsfaktor för IES Uppsala, där en betydligt högre andel av eleverna än rikssnittet får gymnasiebehörighet, stavas samarbete mellan lärarna. Skolan har dessutom både länge och framgångsrikt arbetat med att säkerställa integritet i betygsättningen, vilket också detta främjas av lärarnas nära samarbete. Lärarna sitter tillsammans i ämneslag, vilket ger förutsättningar för en nära och prestigelös diskussion om elever, undervisning, resultat och betyg. Det faktum att många lärare har arbetat länge på skolan innebär också att dessa blir bärare av skolans väl inarbetade rutiner och processer för betygsättning – och kan förmedla dessa till nya lärare.

Ett belysande exempel på samarbetet är att lärarna i de fyra parallellklasser som finns i varje årskurs tillsammans utarbetar en plan och ett innehåll för terminen, som alla följer och regelbundet stämmer av och utvärderar. Erfarenheter, framgångar – och eventuella misslyckanden – delas och diskuteras. Under vissa lektioner samundervisar dessutom lärarna.

– Naturligtvis finns det utrymme för varje lärare att anpassa undervisningen utifrån sin egen personlighet. Men det viktigaste är att varje elev får med sig samma mått av kunskap, oavsett lärare, efter terminen – och att de då i slutändan får rättvisa betyg, säger Mary Dimopoulos, akademiskt ansvarig.

William Hedgepeth, ämnesansvarig i matematik, vittnar om en prestigelöshet bland lärarna, där ingen är rädd för att be om råd – eller behöver känna sig ensam i sin lärarroll.

– Vi har ett klimat av öppenhet för nya idéer och för att diskutera både med- och motgångar. Det mått av samarbete vi har mellan lärarna tror jag är rätt unikt. Det gör också att alla trivs, säger han.

Tidigt fånga upp svagare elever
Skolans framgångsrecept handlar också om att tidigt fånga upp de svaga eleverna och sätta in åtgärder för att stötta dem på bästa sätt. Ett sätt att identifiera dessa är de regelbundna proven, där de som inte uppnår kraven för ett godkänt resultat får extra stöd. Om provet visar att det är ett visst koncept som de inte har förstått så får de träna 

på det konceptet och göra om provet – och därmed få ett kvitto på att hårt arbete ger resultat.

– Men vi utvärderar även eleverna kontinuerligt i klassrummet. Det ger oss möjlighet att se vilka elever som behöver få bättre självförtroende, vilket är oerhört viktigt för prestationen, och vilka elever som lätt kan bli uttråkade och behöver mer stimulans för att utvecklas, säger William Hedgepeth.

Enligt Hilde Allen har IES Uppsala lyckats väl med att rekrytera lärare – som inte bara brinner för sina ämnen, utan också för att lära ut.

– De är fantastiska förebilder och sänder ett tydligt budskap till eleverna om vikten av kunskap och av att anstränga sig.

 

IES UPPSALA - Siffror per September 2024.
752 elever
87% av föräldrarna hade förtroende för ledningen
36% elever med ursprung utanför sverige
100% av eleverna behöriga till gymnasiet
87% av eleverna nådde kunskapskraven i alla ämnen