IES introducerade sina årliga kvalitetsenkäter riktade mot elever, lärare och föräldrar år 2008. Sedan dess har dessa enkäter utgjort grunden för IES kvalitetsarbete. Mot bakgrund av svaren, som mäter både ”hårda” värden, det vill säga akademiska resultat, och ”mjuka” värden, det vill säga hur skolmiljön upplevs, utformas de framtida satsningarna i verksamheten.
– Svaren visar att våra tre grundprinciper – förutom fokuset på engelska även höga akademiska förväntningar och studiero – är lika viktiga för elever och föräldrar idag som när Barbara Bergström grundade IES för mer än 30 år sedan, säger Robin Kirk Johansson.
– Det vi har märkt under senare år är att intresset för att vi ger våra elever chansen att inte bara bli bra på engelska, utan att bli helt tvåspråkiga, har dessutom blivit allt viktigare för valet av vår verksamhet, fortsätter hon.
Strävar efter internationell kultur
En av IES främsta framgångsfaktorer, enligt Robin Kirk Johansson, är att skolorna – genom att deras lärare och elever har sitt ursprung i ett stort antal länder runt om i världen – har blivit till smältdeglar.
– Detta främjar inte bara elevernas acceptans för – och nyfikenhet på – andra kulturer, utan även ett stort intresse för omvärlden, där hela världen utgör en potential för dem, för fortsatta studier och arbete.
– Våra internationella lärare tar dessutom med sig de bästa pedagogiska metoderna från sina respektive länder och utbyter dessa med varandra. Vi har också märkt att de olika generationerna av lärare på våra skolor tycker om att lära av varandra och erfarenhet kombineras med nya idéer. Det finns både ett formellt och ett informellt mentorskap bland lärarna, där framgångar och utmaningar delas och ventileras. Allt detta främjar undervisningen och skapar en acceptans för att det finns stora utmaningar i läraryrket – men att läraren inte behöver känna sig ensam i uppgiften att lösa dessa.
– Vi strävar inte efter att åstadkomma en internationell aspekt på enskilda ämnen – utan skolor med en internationell kultur, tillägger hon.
En ytterligare fördel med lärare från inte minst de anglo-saxiska länderna är att de för med sig en tradition av respekt och artighet som ger elever en inblick i ett annat sätt att vara, där de förväntas vara klara i tid för lektionen, vara öppna för ny kunskap och tilltala både varandra och lärarna på ett respektfullt sätt.
– Många unga lärare kommer hit från andra länder för att de är nyfikna på den svenska livsstilen och kanske intresserade av natur och friluftsliv. Det är naturligt att de kanske reser vidare efter några år, men jag ser det som positivt att vi regelbundet får en injektion av ny personal. Det är också ett sätt för oss att hålla oss à jour med utvecklingen av det engelska språket med nya ord och uttryck.
– Men det är också viktigt att våra internationella lärare lär sig svenska så snabbt som möjligt för att förstå det svenska systemet och kunna nå eleverna på en emotionell nivå. Därför uppmuntrar vi dem till studier i svenska och erbjuder bland annat en online-kurs som ett första steg, säger Robin Kirk Johansson.
Satsning på F-3 och Cambridge
Traditionellt har IES haft tonvikt på verksamheten i årskurserna 4 till 9. Sedan ett par år tillbaka är alla nya skolor också öppna för elever från förskoleklass. Allt fler etablerade skolor organiseras dessutom om för att kunna ta emot elever under hela grundskoletiden, från förskoleklass till årskurs nio.
– På så sätt vänjer vi dels eleverna vid vår kultur på skolorna, dels vid våra förväntningar på dem. Det blir också en naturlig start på undervisningen på engelska, vilket underlättar övergången till årskurs 4, kommenterar Robin Kirk Johansson.
Som ett led i IES engelskspråkiga profil och för att erbjuda en internationell undervisning är IES sedan ett antal år den enda skolan i Sverige, och en av fem i Europa, som är ackrediterad av Cambridge International Education. Verksamheten, som ägs av University of Cambridge, har en egen läroplan.
– Allt fler av våra skolor erbjuder Cambridge-undervisning, vilket innebär att eleverna får möjlighet att komplettera sina vanliga studier i enlighet med den svenska läroplanen med att studera och göra Cambridge-prov, vilket öppnar dörren för vidare studier och karriärer i andra länder. Dessutom är det en möjlighet för elever som vill bli ytterligare sporrade och utmanade i skolan.
Fortsätta att leverera enligt våra kärnvärden
Det Robin Kirk Johansson ser som enskilt viktigast för IES i framtiden är att fortsätta att leverera enligt sina kärnvärden.
– Fokus ligger på att erbjuda den bästa tvåspråkiga undervisningen i Sverige och där höga akademiska förväntningar och studiero är hygienfaktorer. Vi måste ständigt repetera dessa kärnvärden för att upprätthålla IES kultur, som också ska präglas av att alla elever blir sedda, känner sig trygga och får en chans att utvecklas till sin fulla potential.
– För att åstadkomma detta vilar ett stort ansvar på våra skolledare, som också ansvarar för att skapa starka lag och en positiv anda i sina respektive skolor.
– När jag arbetade som rektor för IES skola i Borås fick jag en gång frågan av en elev vad jag gjorde hela dagarna. Det fick mig att tänka efter innan jag svarade: ”att ägna all min tid, varje dag, åt att du ska kunna lära dig så mycket som möjligt och få den bästa skoldagen just idag”. Det är fortsatt mitt mål som skolchef – och det är jag övertygad om att även alla våra skolledare gör.