Kvalitet på IES

Lars Jonsson, VD: ”Vi vill att våra elever ska bli trygga och ansvarstagande vuxna”

Omkring 31 000 elever från drygt 170 kommuner runt om i landet väljer att varje dag bege sig till någon av våra 48 skolor – ibland över kommungränsen, till en skola som ligger flera mil bort. Jag ser det som ett kvitto på att vi levererar kvalitet.

Images

Image

Mr Lars Jonsson

CEO

Att vi får barnen att trivas och prestera utifrån varje individs unika förmåga. Att våra fantastiska medarbetare lyckas med det som vi ser som vår uppgift; att göra våra elever tvåspråkiga med ett grundläggande intresse för lärande och en nyfikenhet på omvärlden som gör att de kan gå i livet som trygga och ansvarstagande individer. 

Det finns många sätt för oss att mäta kvalitet på – en del konkreta och påtagliga, andra mer svårdefinierade. Till den första kategorin hör andelen av elever som får behörighet till gymnasiet – för IES är siffran 92 procent, jämfört med rikssnittet på 84 procent – resultaten på de nationella proven, som visar att det inte råder betygsinflation i våra skolor, den höga andelen elever som får godkänt i alla ämnen samt utfallet på de årliga kvalitetsenkäterna.

Till den andra kategorin hör alla de elever som vittnar om att våra skolor har lyckats med det som för mig framstår som verklig kvalitet i det vi levererar; att vi uppmuntrar våra elever till lärande, att vi gör dem förberedda för världen och vuxenlivet samt att vi visar dem att det är okej att misslyckas – det viktigaste är att kämpa och inte ge upp vid motgångar, det är så man lär sig.

IES är idag den största friskolan inom grundskolan i Sverige, samt totalt sett fjärde största huvudman i landet, inkluderat storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi är också den huvudman från vilken näst flest niondeklassare går ut i landet, efter Stockholms kommun.

Vi är lika övertygade idag, som vid starten, att framgången för våra elever vilar på goda kunskaper i engelska, att det råder arbetsro på lektionerna samt att vi har höga förväntningar på varje individ. Vi ser att engelskan och tvåspråkighet blir allt viktigare i vårt globaliserade samhälle. Många elever vittnar också om att den internationella miljö som våra skolor präglas av, med betydligt fler elever med utländsk bakgrund än rikssnittet samt lärare från många länder, ökar deras intresse och förståelse för omvärlden och olika kulturer. 

Våra enkäter visar tydligt att det är detta som är grunden för vår framgång och någonting som måste genomsyra alla våra skolor, där ett stort ansvar vilar på skolledarna. Våra skolor är belägna i olika typer av socioekonomiska områden, där vissa har en elevsammansättning som kan vara mer utmanande än i andra skolor – vi väljer inte våra elever. För att lyckas i områden där det kan finnas en otrygghet i barnets familj och närsamhälle är det ännu viktigare att skapa en omfamnande skolmiljö med trygga vuxna. 

Vi satsar kontinuerligt på att utveckla verksamheten i linje med vårt etos. Det innebär att vi successivt utökar verksamheten ned i åldrarna i allt fler skolor, mot förskoleklass och lågstadium. Under det gångna skolåret hade vi fler parallella projekt på gång än någonsin tidigare. Vi byggde om skolorna i Linköping, Hässleholm och Kista till att omfatta F till 3, vilket innebär att vi idag har 21 skolor som erbjuder hela grundskolans alla årskurser. Vi byggde därutöver två helt nya skolor, i Norrtälje respektive Österåker. Dessutom flyttade två av våra skolor in i nya lokaler i Liljeholmen i Stockholm och Södra Änggården i Göteborg under sommaren 2024.

Samhället har genomgått genomgripande förändringar sedan IES startades. Förutom en allt otryggare samhällsutveckling med våld och gängkriminalitet, drabbas barn och unga idag av nackdelarna med digitaliseringen genom nätmobbning och stillasittande. Detta har resulterat både i ökad psykisk och fysisk ohälsa. Allt fler av våra satsningar är därför riktade mot att motverka dessa effekter och bidra till att de blir starka individer, både mentalt och fysiskt. Satsningarna spänner över allt från ett ökat utbud av fysiska aktiviteter under och utanför skoltid till att uppmuntra eleverna till ökat läsande genom våra fina skolbibliotek med utbildade bibliotekarier och att omge barnen med många, trygga vuxna. 

Grunden för att lyckas med allt detta är våra fantastiska medarbetare med engagerade lärare och annan skolpersonal som varje dag ser och bekräftar varje elev – och som är goda förebilder för att hårt arbete lönar sig.