Kvalitet på IES

IES organisation: Stimulerande och säker arbetsmiljö ger trivsamma skolor

IES är starkt styrt av sina grundprinciper. För att säkerställa att dessa efterlevs har vi tydliga processer och rutiner. Avgörande för att lyckas är dessutom att vi rekryterar och utvecklar de bästa och mest engagerade ledarna, lärarna och övriga medarbetarna. Målet är att skapa attraktiva, stimulerande arbetsmiljöer där medarbetare och elever trivs och känner sig trygga.

Images

Tydligt ledarskap – rektorernas viktiga roll 
Internationella Engelska Skolans verksamhet är starkt drivet av sina grundprinciper, sitt etos, som präglar kulturen och vägleder organisationen. Den främsta uppgiften för ledarna inom organisationen är att inspirera och säkerställa att alla arbetar i enlighet med dessa principer. Det innebär att IES lägger stor vikt vid att rekrytera rektorer – den främsta ledaren på varje skola – som lever och leder efter dessa. Det är rektorernas roll att säkerställa att IES kärnvärden omvandlas till handlingar. 

Rektorn är fullt ut ansvarig för sina respektive skolor och medarbetare. Rektorerna har till uppgift att anställa kompetenta medarbetare, att motivera dem att ständigt verka för att främja elevernas akademiska och sociala utveckling samt att säkerställa att de efterlever IES värderingar. De rekryterar lärare som är starkt engagerade i sina ämnen och som kan inspirera sina elever. De är närvarande i skolans vardag, från att välkomna eleverna på morgonen till att finnas på plats i korridorerna och skolmatsalen under dagens lopp. Rektorerna har med andra ord en både tydlig och ansvarsfull uppgift. 

I syfte att ge de nya rektorerna bästa möjliga start och förutsättningar att leva upp till de högt ställda förväntningarna genomgår de ett antal introduktionstillfällen under de första månaderna med fokus på viktiga områden som till exempel elevhälsa, arbetsrätt, kvalitet, skollagen och säkerhet. Det faktum att det finns 48 IES-skolor, och därmed 48 ledare, innebär att rektorerna har en unik möjlighet till samarbete och erfarenhetsutbyte. Tillsammans med de andra ledarna med samma fokus och övertygelse förväntas de arbeta regelbundet och konsekvent med skolutveckling. De stöttas också genom ett internt mentorskapsprogram. 

IES driver dessutom sedan flera år ett ledarskapsprogram för framtida ledare inom organisationen. Varje år genomförs vidare en kvalitetsundersökning på samtliga IES skolor för att ta reda på hur medarbetarna upplever en rad olika parametrar som är avgörande för en god skolverksamhet. Under det gångna året introducerades därutöver en arbetsmiljöenkät på alla skolor med fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö, där till exempel ledarskap, tydlighet och hållbart arbete över tid utvärderas. Resultaten av undersökningarna kommuniceras därefter till skolorna som skapar handlingsplaner för året. Syftet är att dela kunskap, inspirera och skapa bästa praxis.

Attraktiv arbetsgivare
IES arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare, där marknadsmässiga villkor och en god arbetsmiljö ska vara en självklarhet. Att erbjuda en säker och stimulerande arbetsmiljö är en nyckelfråga för att attrahera kompetenta och engagerade medarbetare till skolorna.

En god arbetsmiljö för lärarna förutsätter att det finns en tydlighet i vad som gäller och att alla arbetar efter samma principer i, och utanför, klassrummet. Det är också att säkerställa att läraren aldrig behöver känna sig ensam i sin yrkesroll, som kan vara utsatt. 

IES organisation består även av head of departments och head of years, vilket syftar till att säkerställa kvaliteten på både undervisning och miljö. Denna typ av organisation är unik, jämfört med andra skolor. Det är också en nyckel till våra höga kunskapsresultat och höga behörighet till gymnasiet. 

För nyrekryterade lärare inleds anställningen med ett introduktionsprogram. Fokus ligger på IES kärnvärden och metodik. För internationella lärare inkluderas även det svenska skolsystemet och läroplanen. Varje skolår inleds även med en introduktionsvecka för all personal, där fokus är att samla och engagera all personal kring IES grundvärderingar samt sätta fokus på årets utvecklingsområden.

IES rekryterar många duktiga lärare från andra länder och hjälper på olika sätt till så att ankomsten och introduktionen till Sverige blir så smidig som möjligt. Bland annat bistår IES med information om hur det svenska samhället fungerar och hur det går till att skaffa bostad samt hjälper till med att ordna visum och öppna bankkonto. Många lärare väljer att stanna på IES och etablerar sig långsiktigt i landet. Lärare från andra länder lockas dels av Sverige, med det som landet erbjuder i form av vacker natur och trygga villkor, dels av IES med vår profil och kultur. Rekryteringen utanför Sverige är också ett sätt att hantera den svenska lärarbristen.

Personalomsättningen inom IES har visat sig vara stabil över tid. För samtliga medarbetare var den 22 procent 2023/2024 (25 procent föregående år) och för fast anställda var den 12 procent (15 procent föregående år), vilket indikerar en fortsatt nöjdhet bland vår personal.

IES har en samarbetspartner för preventiva hälsoinsatser och rehabiliterande hälsovård samt en stödlinje som finns tillgänglig för medarbetarna dygnet runt. För att säkerställa förutsättningar för öppenhet och ansvarstagande har IES en visselblåsarfunktion i samarbete med en utomstående och oberoende aktör. Analyser av medarbetarnas löner genomförs för att säkerställa att det inte förekommer några omotiverade löneskillnader mellan kvinnor och män. Lönerna för IES lärare motsvarade under 2023/2024 rikssnittet i alla ålderskategorier. 

IES medarbetare kommer främst från Sverige och engelsktalande länder som Kanada, USA och Storbritannien. Omkring 2 420 av IES totalt 3 700 medarbetare är lärare. 84 procent av lärarna är behöriga genom en pedagogisk högskoleexamen, varav ungefär hälften är utbildade vid svenska högskolor och den andra hälften har lärarexamen från andra länder. I Sveriges samtliga grundskolor har i genomsnitt 66 procent av lärarna en pedagogisk högskoleexamen. IES uppmuntrar lärare från andra länder att skaffa sig en svensk lärarlegitimation. En online-kurs i svenska finns tillgänglig för medarbetarna som hjälpmedel i språkstudierna.