Traditionellt har IES haft tonvikt på årskurs 4-9. Sedan 2022 är alla nyöppnade skolor dessutom öppna för elever från förskoleklass och allt fler etablerade skolor organiseras om för att ta emot elever under hela grundskoletiden, från förskoleklass till årskurs nio.
En skola som ända sedan öppningen 2021 varit en F till 9-skola är IES Kungsbacka. Skolan är med sina 870 elever störst i kommunen och ligger även i topp när det gäller akademiska resultat. Fördelarna är många när det gäller att erbjuda förskoleklass, hela grundskoletiden och fritidshem i samma skola, enligt rektor Douglas McPherson.
– Genom att lära känna eleverna och deras vårdnadshavare tidigt har vi möjligheter att skapa ett förtroende och goda relationer redan från början. Vi kan följa eleverna under hela deras skolgång och erbjuda den trygghet som de behöver för att ta in kunskap på bästa möjliga sätt. Det bidrar bland annat till en lugn stämning även i övergången till mellanstadiet, eftersom eleverna redan kan rutinerna och är bekväma med engelskan, säger han.
Viktigt att inte stressa fram kunskap
Syftet med IES satsning på yngre elever samt utökad fritidsverksamhet är att få ännu bättre förutsättningar för att varje elev ska nå sin fulla potential, samtidigt som eleven kan lämna skolan som en trygg och ansvarstagande person. Det är också ett effektivt sätt att säkerställa att alla elever får en god start i skolan med nödvändiga kunskaper i att läsa, skriva och räkna.
Malin Rosendahl, som är förstelärare och head of year i årskurs 3 samt lärare och mentor för klass 3C på IES Kungsbacka, anser att det ger goda möjligheter att inte stressa fram kunskap.
– Det är viktigt att undervisningen sker i rätt takt och att den är anpassad efter varje individ. Genom att vi får elever från andra länder som börjar här på lågstadiet – utan att kunna någon svenska alls – blir det naturligt för barnen att börja kommunicera på både svenska och engelska. Ofta hör vi en mix av språken, som ”kan vi play”, och det dröjer inte länge förrän barnen kan byta helt obehindrat mellan språken, säger hon.
23 språk på skolan
Genom att varje klass har både en svensk- och en engelskspråkig mentor finns det alltid någon som eleven kan kommunicera med på det språk som känns mest bekvämt.
– Men rent generellt lägger vi tonvikt på att främja lärandet av det svenska språket. Och för våra elever som kommer direkt hit från ett annat land – vi har 23 olika språk på skolan – är leken oerhört viktig både för att snappa upp svenska ord och för att höja motivationen att lära sig det nya språket, säger Eva Ingelsten.
– Det är otroligt glädjande när vi ser elever som efter något år här på skolan kan ställa sig framför klassen och hålla föredrag på både svenska och engelska – och som kanske inte vågade säga ett enda ord på något av dessa språk när de kom hit, tillägger Malin Rosendahl.
Fritids viktigt i pendlarort
IES Kungsbacka erbjuder även fritidsverksamhet för alla elever till och med att de fyller 13 år, vilket är ytterligare en viktig nyckel för elevernas utveckling. Fritidshemmets uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete och studier.
– Kungsbacka är en pendlarort med en stor majoritet av de boende som arbetar i Göteborg med långa resvägar. Det är naturligtvis viktigt för alla dessa vårdnadshavare att veta att deras barn är både trygga och stimulerade även utanför skoldagen. Genom att erbjuda både hela grundskoletiden och fritidshem kan vi följa en röd tråd när det gäller utvecklingen av både akademisk kvalitet samt viktiga sociala faktorer som trygghet, hälsa och säkerhet, säger rektor Douglas McPherson.
IES KUNGSBACKA - Siffror per September 2024.
870 elever
87% av föräldrarna hade förtroende för ledningen
25% elever med ursprung utanför sverige
100% av eleverna behöriga till gymnasiet
91% av eleverna nådde kunskapskraven i alla ämnen