Kvalitet på IES

Framgångsrikt arbete mot gängrekrytering av barn på IES Borås

Nya sneakers. En dyrbar märkesväska. En ny ”vän” som plötsligt dyker upp i kompisgänget. Frånvaro från lektioner. Det finns många tecken på att ett barn är på väg att rekryteras av ett kriminellt gäng. I våldsdrabbade Borås arbetar IES framgångsrikt med att förhindra att eleverna sugs in i gängen. ”Det handlar både om preventivt arbete för att skapa sunda värderingar och akuta åtgärder om vi upptäcker oroväckande tecken”, berättar rektor Maritza Molin.

"Jag tycker att det är viktigt att visa respekt för varandra när man spelar fotboll. Därför frågade jag om jag fick göra en film om hur man ska bete sig på plan – och det fick jag”. ”Anledningen till att jag ville göra det är att många reagerar med att bli väldigt arga för minsta småsak när de spelar fotboll. Jag ville visa att det är fel – och att man bör vara snälla mot varandra."

ABDUL,

KLASS 7B, IES BORÅS

Image

Ms Maritza Molin, Principal

Mr Scott Gates, Assistant Principal

Av de 17 områden i Sverige som polisen rangordnat som särskilt utsatta, det vill säga som karaktäriseras av låg socioekonomisk status och kriminell påverkan på lokalsamhället, återfinns två i Borås. Med tanke på att Borås endast har en procent av Sveriges befolkning är detta en dyster siffra. Två rivaliserande gäng involverade i narkotikahandel utkämpar en konflikt som har gjort skjutningar vanliga och som sätter skräck bland de boende. 

Placerad mitt i brytpunkten mellan dessa utsatta områden ligger IES Borås. Den pampiga, gula tegelbyggnaden med en rik historia av att ha fostrat generationer av skolbarn, huserar idag 498 elever, med ursprung i 52 länder, från årskurs 4 till 9. De flesta av barnen bor i det utsatta närområdet, där två skjutningar med dödlig utgång har ägt rum i närtid. Att gängvåldet är så starkt närvarande innebär att IES Borås, liksom andra IES-skolor, sedan flera år prioriterar arbetet med att förhindra att barnen rekryteras av gängen.

– Trygghet för sina barn är ett av de absolut starkaste argumenten till varför föräldrar i Borås väljer vår skola, berättar Maritza Molin.

– De vet att vi är uppmärksamma på tecken och att vi omedelbart tar tag i problemet om vi anar oråd, fortsätter hon.

Fler flickor utsatta
Gängen utvecklar ständigt nya och raffinerade metoder för att nå barnen. I Borås riktar de dessutom i allt högre grad in sig på flickor och även yngre barn.

– Ofta groomas barnen under en längre tid – kanske redan när de går i femman – med dyra gåvor och pengar som swishas. Därefter kontaktas de, oftast via Snapchat där meddelanden snabbt försvinner, för krav på tjänster som betalning. När det gäller pojkar används ofta chattprogrammet Discord, som används vid gaming, för att kontakta dem, berättar biträdande rektor Scott Gates.

– När det väl har gått så långt har de svårt att ta sig ur. Ofta utvecklas en tystnadskultur där varken barn eller föräldrar vågar berätta av rädsla för hämnd, fortsätter han.

Relationer och intressen 
Arbetet på skolan med att förhindra att barnen dras in i gängen bedrivs på flera plan och av både interna och externa krafter. Ett exempel på det sistnämnda är besök i klassrummen av den lokala polisen som berättar om gängvåldet – eller kanske bara parkerar på skolgården och visar upp sig i skolan. Grundläggande är att skapa en trygg miljö där vuxna ständigt är närvarande och varje individ känner sig sedd. Det handlar också om att skapa en kultur där kunskap värderas, respekt för medmänniskor blir en självklarhet och möjligheter till ett bra jobb upplevs som mer lockande än ett liv i kriminalitet, enligt Maritza Molin. 

– Eleverna lämnas aldrig ensamma under skoldagen utan att en vuxen finns i närheten som de kan vända sig till – och som också kan observera vad som pågår. Det handlar om att skapa en trygg relation till barnen, så att de vågar berätta. Det är också viktigt att gängkriminaliteten inte blir ett känsligt ämne som man inte vågar tala om. Vi pratar också tidigt om vad kränkande behandling är och att det inte accepteras, säger hon.

Ett sätt att motverka rekryteringen är att skapa intressen för barnen. IES Borås har under flera år satsat på att låta barnen prova på allt från klättring till paddel och där någon lärare regelbundet tar med elever på en löptur efter skolan. Lagsporter som fotboll och rugby, där fokus ligger på att bygga laganda, erbjuds på skolan, som också har byggt ett litet, men välutrustat gym för eleverna. 

– Det här är ett mycket bra tillfälle att både skapa relationer med barnen och att få dem intresserade av olika aktiviteter där de kan få utlopp för sin energi och träffa kamrater som är bra för dem, säger Scott Gates.

Föräldrarna spelar viktig roll
En viktig del av det preventiva arbetet är att även föräldrar engagerar sig i arbetet mot gängrekryteringen. Att föräldrarna i området tar frågan på största allvar visar det stora antalet som närvarar på de informationsmöten som regelbundet hålls.  

– Det är viktigt att föräldrarna inte bara är medvetna om vad som sker och är uppmärksamma på tecken – utan att de också känner förtroende för oss och kan prata om känsliga frågor med oss. Där fyller också vårt elevhälsoteam en viktig funktion, säger Maritza Molin.

– Om vi upptäcker att ett barn kan vara i farozonen, börjar vi med att prata både med barnet och med föräldrarna. Därefter får vi se om det kanske är nödvändigt att kontakta myndigheter. Men det är också viktigt att förstå att skolan inte på egen hand kan lösa den här problematiken, tillägger hon. 

Skolans framgångar är ett kvitto på att den stora passion och energi som Maritza Molin, tillsammans med Scott Gates och övriga medarbetare har, ger utdelning. I den senaste av de årliga enkäterna för lärare, elever och föräldrar var IES Borås en av de IES skolor i landet med högst nöjdhet bland både elever, föräldrar och personal. 

– Jag älskar min skola och den känslan tror jag delas av de flesta medarbetare här, säger Maritza Molin.

 

IES BORÅS - Siffror per September 2024.
498 elever
91% av föräldrarna hade förtroende för ledningen
59% elever med ursprung utanför sverige
87% av eleverna behöriga till gymnasiet
77% av eleverna nådde kunskapskraven i alla ämnen