Nyheter | 2025 januari 13

Internationella Engelska Skolans kvalitetsrapport för 2023/2024 är här

Idag publiceras Internationella Engelska Skolans (IES) årliga kvalitetsrapport, som beskriver det systematiska kvalitetsarbetet under läsåret 2023/2024. Rapporten ger som varje år inblick i livet i våra skolor samt innehåller kvalitetsstatistik och detaljerade beskrivningar av hur IES arbetar systematiskt för att utveckla våra skolor ytterligare.

Images

I mer än tre decennier har IES skolor drivits utifrån våra grundläggande principer; vårt etos. Principerna är att ge eleverna möjlighet att behärska det engelska språket på hög nivå, höga akademiska förväntningar och systematiskt arbete för en lugn och trygg skolmiljö, där eleverna kan fokusera på sitt lärande och lärarna på att undervisa. Målet är alltid att ge varje elev möjlighet att nå sin fulla potential, oavsett bakgrund.

– Jag är mycket stolt över de insatser som gjorts av alla skolledare, lärare och personal på IES, tillsammans med specialisterna hos huvudmannen. Men mer än något annat vill jag uppmärksamma våra elever, deras ansträngningar, uthållighet och akademiska resultat, säger Lars Jonsson, vd för Internationella Engelska Skolan.

Ur innehållet i kvalitetsrapporten:

  • Ett av de viktigaste målen är att alla elever ska vara behöriga för vidare studier. Totalt var 92,3 procent av IES-eleverna behöriga till gymnasiet, jämfört med 83,7 procent för Sverige som helhet. Under läsåret 2023/2024 fick dessutom 81,3 procent av alla IES-elever som gick ut årskurs 9 godkänt i alla ämnen. Motsvarande siffra för hela landet var 71,9 procent, inklusive IES - vilket innebär att IES-eleverna bidrar till att höja riksgenomsnittet.

  • För tredje året i rad visade nationell statistik för resultaten i de nationella proven i årskurs 9 (2023/2024) en högre grad av överensstämmelse mellan IES-elevernas resultat på dessa prov och deras slutbetyg i svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska jämfört med hela landet. Vi ser detta som ett bevis på att det kontinuerliga arbete som görs av våra lärare, rektorer och akademiska chefer för att säkerställa att korrekt och rättvis betygsättning har en inverkan.

  • IES medarbetare kommer främst från Sverige och engelsktalande länder som Kanada, USA och Storbritannien. Cirka 2 420 av IES 3 700 anställda är lärare. 84 procent av lärarna har en lärarexamen, av dessa är 50 procent utbildade vid ett svenskt universitet och 50 procent har en lärarexamen från ett annat land. I hela Sveriges grundskola har 66 procent av lärarna en pedagogisk högskoleexamen.

Läs hela rapporten på engelska.se/sv/kvalitet