Till viss del ingår även åtgärdande insatser riktade mot individuella elever.
Skolpsykologens främsta arbetsuppgifter:
- Handledning och konsultation till pedagoger och elevhälsoteamets medlemmar.
- Bidrar med kunskap om vilka faktorer som främjar eller hindrar psykisk hälsa eller lärande och utveckling.
- Skolpsykologiska utredningar för att öka kunskapen om individens behov av stöd i lärsituationen.
Specialundervisning.
Specialpedagoger/speciallärare är en del av varje skolas elevhälsoteam, De arbetar individuellt med elever, med elever i mindre grupper eller i helklass för att ge stöd och förutsättningar att uppfylla kunskapskraven och utvecklas som individer.
Specialpedagogens / speciallärarens huvudsakliga uppgifter är:
- Arbete med elever individuellt, i grupper eller i helklass
- Screening av elever i läsning, skrivning och matematik
- Stötta enskilda elever eller mindre elevgrupper inför nationella prov i år 3, år 6 och år 9
- Handledning av elever och lärare kring olika alternativa inlärningsverktyg och inlärningsstilar
- Skriva “pedagogiska utredningar” och åtgärdsprogram samt skapa stödåtgärder
- Skriva tilläggsbeloppsansökningar baserade på elevens individuella behov
Länkar
https://www.skolverket.se/
https://www.spsm.se/
https://attention.se/
http://ung.attention.se/
https://www.dyslexi.org/
https://www.autism.se/
https://www.umo.se/jag/funktionsvariation/
https://www.bup.se/
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/