Nyheter | 2025 mars 26
Stöttar eleverna: Annelies Kooijman
Vår nya artikelserie lyfter fram de mångsidiga och viktiga roller som stödjer våra elevers välbefinnande och utveckling. Vi fördjupar oss i olika roller – från beteendevetare till vaktmästare – som bidrar till en positiv och stöttande skolmiljö. Näst på tur är Annelies Kooijman, receptionist på IES Växjö.
Beskriv ditt arbete och vad din roll innebär.
Som receptionist ser jag mig själv som en sammanhållande länk mellan elever, personal, vårdnadshavare och besökare. Jag gillar att skapa en välkomnande miljö för alla som kommer till vår skola och vara en informationskälla för alla. Jag är en del av skolans administrationsteam tillsammans med tre andra kollegor.
Förutom mina receptionistuppgifter, som att skriva in och ut besökare, ta telefonsamtal och ta hand om e-posten i informationsbrevlådan, ansvarar jag också för vikariekoordinering, introduktion av vikarier, in- och utskrivning av vikarier samt registrering av deras arbetstid, registrering av personalens frånvaro, kontakt med vårdnadshavare och checka ut elever under skoltid på grund av sjukdom eller annat.
Jag utför även vissa uppgifter i Schoolsoft som att publicera nyheter och lunchmenyn, samt stötta med andra uppgifter vid behov. Jag kontrollerar personalens tidrapportering i slutet av månaden och andra små uppgifter för att stödja ledning och administration.
Varför valde du att börja på IES, och hur länge har du arbetat här?
Jag har arbetat på IES Växjö sedan augusti 2024. När jag läste jobbannonsen var det första som tilltalade mig med IES den internationella miljön. Innan jag fick det här jobbet arbetade jag på en skola där man undervisar invandrare i svenska, och att träffa många människor från olika bakgrunder har berikat mitt liv på så många sätt.
Sedan började jag läsa mer om IES och fick reda på att det de står för stämmer överens med mina åsikter om hur en skola bör vara. Jag stöder verkligen IES tre pelare, och i den mångkulturella värld vi lever i idag är den tvåspråkiga aspekten viktigare än någonsin.
—---------------
"Varje elev är sedd, hörd och tas om hand, och får det bästa stödet när de behöver det."
—---------------
Vad skulle du säga gör din skola till en bra skola?
Ända sedan jag började här har jag upplevt att personalen är professionell, kunnig och dedikerad till att ge eleverna de bästa möjligheterna för framtiden. Varje elev är sedd, hörd och tas om hand, samt får det bästa stödet när de behöver det.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa för mig är att ha många olika sorters uppgifter. Å ena sidan finns den sociala delen av mitt jobb: att interagera med många människor varje dag, både barn och vuxna, hälsa och prata med dem, och stödja och hjälpa dem vid behov. Å andra sidan finns mina administrativa uppgifter. Jag gillar att multitaska och se till att allt flyter smidigt. Jag gillar också att vara en central kontaktpunkt för personal, elever och vårdnadshavare eftersom jag kan allt om skolan. Det är väldigt givande för mig att hjälpa människor.
Vad är du mest stolt över när du tänker på din skola?
Jag är stolt över att vår skola har en väldigt positiv och inkluderande kultur. Jag är stolt över att få möjligheten att vara en del av det och bidra på mitt eget lilla sätt.
Vilket är ditt favoritminne med elever?
Mitt favoritmöte är första gången jag satte min fot på IES Växjö för min jobbintervju. Jag satt i korridoren och väntade på att HR-personalen skulle komma och hämta mig. Elever och några ur personalen passerade mig på väg till matsalen och det slog mig hur alla uppmärksammade mig och hälsade på mig på ett öppet och vänligt sätt. Och sedan var det en liten flicka som kom fram till mig och började fråga vem jag var och varför jag var där. Vi pratade en stund, och sedan var hon tvungen att gå till matsalen. När hon sa hejdå gav hon mig en stor kram, trots att hon inte kände mig alls. Det överraskade mig (på ett bra sätt) och det gav mig en så positiv känsla för hela atmosfären i skolan. Jag kände direkt att det här var en plats jag ville jobba på. Och än idag är jag så glad att jag fick den möjligheten.