Internationella Engelska Skolan

Solna

Internationella Engelska Skolan Solna erbjuder en trygg och ordnad miljö där lärare kan undervisa och och elever lära. Skolan är tvåspråkig och undervisar elever från årskurs 4 till 9.

ANSÖK DIGITAL RUNDTUR

Nyheter | 2024 december 11

Från nybörjare i svenska till svensk lärarlegitimation

Att lära sig ett nytt språk och samtidigt bygga en karriär i ett främmande land är en stor utmaning. Otis Jiang, matematiklärare på IES Solna, har gjort en imponerande resa från språknybörjare till flytande i svenska och innehavare av svensk lärarlegitimation.

Images

När Otis Jiang kom till Sverige kunde han bara säga "hej" och "hej då" på svenska, idag är han en uppskattad matematiklärare – med svensk lärarlegitimation – på IES Solna.
– När jag hade bott i Sverige ett par månader bestämde jag mig för att lära mig svenska eftersom jag insåg hur fantastiskt det är att bo här, berättar Otis. Jag älskar den svenska kulturen och det svenska landskapet, så jag bestämde mig för att ge det ett försök att integrera mig i samhället.

Språket som nyckel till eleverna
Som lärare har Otis sett hur viktig svenskan är för att kunna möta elevernas behov.
– Många av våra elever har inte så goda kunskaper i engelska när de börjar här, då är det extra viktigt att jag som lärare kan kommunicera på deras språk. Det hjälper dem att utveckla sin tvåspråkighet fullt ut, säger Otis.

Vägen till svensk lärarlegitimation har varit både utmanande och belönande.
– Det svåraste har varit att lära sig alla grammatiska regler och att skriva akademiska texter på svenska. Men det har också gett mig en djupare förståelse för mina elevers utmaningar när de lär sig ett nytt språk, säger Otis.

När Otis började arbeta på IES Solna hade han redan avslutat sina svenskkurser, men han pratade aldrig svenska på jobbet. Då blev han ihopparad med en mentor som är svensklärare och hon pratade bara svenska med honom i början.
– Det var väldigt svårt de första tre månaderna, skulle jag säga! säger Otis. Men sedan kom jag på mig själv med att jag faktiskt kunde prata svenska. Den tvåspråkiga miljön har hjälpt mig mycket, det viktigaste är att använda sina kunskaper och det gör man genom att prata med sina svenska kollegor och elever som talar svenska.

Otis hoppas att hans historia kan inspirera andra som vill lära sig svenska och arbeta som lärare i Sverige.
– Det viktigaste är att inte ge upp. Genom att öva regelbundet och våga göra misstag kommer man att utvecklas, säger Otis.