Engelska

På IES Nacka är vi stolta över att uppmuntra eleverna att ständigt sträva efter att vidareutveckla sina kunskaper i engelska.

Eftersom undervisningen i engelska bör syfta till att hjälpa eleverna att utveckla kunskaper i det engelska språket och i de områden och sammanhang där engelska används, är vårt mål att ge eleverna alla möjligheter att utveckla sina allsidiga kommunikativa färdigheter. Dessa färdigheter innefattar att förstå talad och skriven engelska, att kunna formulera sina tankar och interagera med andra i det talade och skrivna språket, samt förmågan att anpassa språkanvändningen till olika situationer, syften och mottagare. Kommunikationsförmåga omfattar också självförtroende i att använda språket och förmågan att använda olika strategier för att stödja kommunikation och lösa problem när språkkunskaperna i sig inte är tillräckliga.

Av denna anledning försöker vi utforma engelska enheter som motiverar, inspirerar och utmanar eleverna; varje engelsklärare är involverad i att utforma och utveckla de resurser och material som eleverna interagerar med dagligen, så vi använder vanligtvis inte läroböcker i detta ämne på IES Nacka, såvida det inte finns ett specifikt behov förstås. Avdelningen har under årens lopp byggt upp en hel samling olika läseböcker och texter som vi använder i klassrummet, inte bara som ett verktyg för att utveckla kunskap och förståelse för ordförråd och andra språkliga begrepp, utan också som ett verktyg för att öppna elevernas ögon för verkligheten i omvärlden och för att utforska de teman och värderingar som är förankrade i kapitel 1+2 i LGR ’22.

Avdelningen har ett erfaret team av lärare som kommer från olika delar av den engelsktalande världen, som alla har beslutat att göra Sverige till sitt hem och är kompetenta i att främja och leverera tvåspråkighet i en mångkulturell lärmiljö.

I årskurs 9 har eleverna möjlighet att göra IGCSE-proven i engelska som första språk. Dessa är externa prov som drivs av Cambridge International Exams och är inte kopplade till den svenska läroplanen, och det finns en avgift för att anmäla sig. De testar elevernas färdigheter i läsförståelse, bildspråk, riktat skrivande och komposition. Även om betyget har liten eller ingen inverkan på själva antagningsprocessen till gymnasiet, fungerar den övergripande upplevelsen av att förbereda sig för och göra dessa prov som en stimulerande utmaning för studenterna, som alla får ett officiellt intyg efter att betygen har släppts. Studenterna förbereder sig inte för IGCSE-proven i ordinarie klassrum, utan istället anordnar institutionen veckovisa workshops som förberedelse för dessa prov.