Internationella Engelska Skolan

Nacka

Vårt engagemang för grundläggande värden

På vår skola är de grundläggande värdena – demokrati, mänskliga rättigheter, jämlikhet och respekt för varje individ – inte bara ord i ett dokument. De är grunden för allt vi gör och vägleder vår undervisning, våra relationer och hur vi formar vår skolmiljö.

Ansök

Välkommen till konstavdelningen på IES Nacka!

Uttryck. Hur du känner inför något. Vad är din personliga koppling till det verk du skapar? Du skapar något som aldrig har existerat förut, och tack vare det arbetet återspeglas projektets unikhet i individens unikhet. Dessa egenskaper är grundläggande för vår undervisning här på IES Nacka, i vår strävan att främja kreativitet, kritiskt tänkande och en livslång uppskattning för konsten hos våra elever. Vi tror att konst är mer än att bara skapa saker; det är ett kraftfullt verktyg för självuttryck och förståelse av världen omkring oss.

Vi är engagerade i att främja etiska värden som rättvisa, jämlikhet och inkludering. Vi uppnår detta genom att exponera eleverna för ett brett spektrum av konstnärer från olika kulturer, bakgrunder och historiska perioder, vilket säkerställer att alla elever ser sig själva reflekterade i den konst vi studerar. Vi skapar också en trygg plats för elever att diskutera utmanande ämnen och utforska teman om social rättvisa genom sina konstverk.

Våra elever utforskar och experimenterar med många olika medier i projektbaserade konstverk, från vanliga blyertsteckningar till akrylmålningar och skulpturer. Med en dator i klassrummet för varje elev täcker vi även konst i teknikvärlden – vilket öppnar upp denna konstform från 2000-talet för alla elever.

Våra projekt
Årskurs 4 och 5: Konstelement: Eleverna lär sig konstens grundläggande byggstenar: linje, form, färg, värde, form, textur och rum.
Årskurs 6: Docktillverkning: Eleverna skapar sina egna dockor och kombinerar skulptur med berättande.
Årskurs 7: Färdigheter och tekniker: Denna årskurs fokuserar på att utveckla teknisk kompetens inom olika medier, inklusive teckning och måleri, med fokus på värde och färgblandning.
Årskurs 8: Konsthistoria och musikvideo: Eleverna utforskar konsthistoria genom att analysera historiska rörelser och tillämpa dessa koncept på moderna medier genom att skapa sina egna konstverk baserade på en konströrelse. De utforskar också digital kreativitet genom att producera sin egen musikvideo.
Årskurs 9: Konsthistoriska självporträtt och platsspecifika: Självporträtt för att utforska olika tekniker och stilar för att producera sina konstverk. Eleverna skapar platsspecifik konst med hänsyn till miljön och den personliga kopplingen till det de vill uttrycka.

Våra konstnärer i årskurs 9 ombeds att skapa ett självporträtt inspirerat av en konstnär.

Slutprojektet i årskurs 9 handlar om att skapa konst i skolans offentliga miljöer.

I årskurs 7 arbetar våra konstnärer med tryck och collage för att skapa originella verk.