Nyheter | 2025 april 07

Utredningen om vinst i skolan löser inte kvalitetsproblemen i svensk skola

Idag presenterades delbetänkandet från utredningen om vinst i skolan. Bland förslagen finns begränsningar i att dela ut vinst, förbud mot vinstutdelning vid nyetablering eller ägarbyte och vid kvalitetsbrister.

Images

– Internationella Engelska Skolan (IES) har genom en högkvalitativ utbildning haft föräldrars och elevers förtroende i över 30 år och idag går drygt 31 000 elever i våra skolor. Vi välkomnar förslag som utvecklar kvaliteten i svensk skola, men vi ser inte hur förslagen i den här utredningen skulle kunna leda till högre kvalitet, säger Linda Öholm, head of public affairs på Internationella Engelska Skolan.

– Direktiven har varit motsägelsefulla och det märks i betänkandet. Ett exempel är att utredaren å ena sidan begär att ett ägande ska vara långsiktigt och stabilt och det är bra, å andra sidan får man inte bygga överskott. Det blir svårt att få ihop.

Förslaget att begränsa värdeöverföring och att införa särredovisning för varje skola, löser inte skolans kvalitetsproblem. 

– Vi utbildar idag elever från 180 olika kommuner och en enhetsredovisning kommer framför allt visa de stora skillnader mellan vad kommunerna ersätter skolorna med i skolpeng. För oss varierar skolpengen mellan 80 000 och 120 000 kronor per elev och år. Möjligheten att föra över resurser mellan skolor gör att vi kan erbjuda alla elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet, oavsett var i landet de bor. Utredarens förslag riskerar att leda till att pengarna går till administration istället för kvalitetshöjande insatser för Sveriges elever, säger Linda Öholm.

– Sammanfattningsvis riskerar utredningen att slå undan benen på välfungerande skolor och långsiktigt hota mångfalden av skolor om förslagen skulle bli verklighet, avslutar Linda Öholm.

---------

För mer information, kontakta press@engelska.se eller ring Edvard Unsgaard, presschef, på 072-178 22 83.