Nyheter | 2025 januari 31
Idag, den 31 januari, överlämnades utredningen om grundläggande svenska och modersmålsundervisning till regeringen. Bakgrunden är att regeringen vill undersöka hur modersmålsundervisningen påverkar integration, kunskapsutveckling och studieresultat.
Internationella Engelska Skolan (IES) anser att utredningen belyst viktiga frågor och välkomnar fokus på svenska språket men anser samtidigt att utredningen inte ger tillräckligt tydliga rekommendationer avseende modersmålsundervisningen.
– Vi välkomnar en ny kursplan för grundläggande svenska eftersom det möjliggör undervisning på rätt nivå för alla elever oavsett bakgrund. Det svenska språket är nödvändigt för att kunna bo i Sverige och det bästa för att lära sig nya språk är att behärska åtminstone ett språk ordentligt. Därför behövs fler lärare i svenska som andraspråk men även med kompetens att undervisa grundläggande svenska, säger Annakarin Johansson Sandman, head of academics på Internationella Engelska Skolan.
– Att modersmålsundervisningen som den är utformad idag ifrågasätts är välkommet. Det är exempelvis problematiskt att modersmålsbetyget ska kunna väga lika tungt som andra ämnen där undervisningen sker under betydligt fler timmar, har behöriga och legitimerade lärare samt nationella prov. Här skulle vi vilja se tydligare rekommendationer från utredningen, fortsätter Annakarin Johansson Sandman.
Förutsättningarna att lyckas i svensk skola tar sin utgångspunkt i förmågan att behärska det svenska språket. Det är en förutsättning för att lyckas i skolan, i vidare studier och senare i arbetslivet. Internationella Engelska Skolan arbetar genomgående med att ge eleverna den grunden, både i svenska och engelska.
– IES driver tvåspråkig undervisning. Det är avgörande att behärska det svenska språket för att kunna bli två- eller trespråkig. Inte halvspråkig. Idag finns det många skyldigheter att förhålla sig till vad gäller modersmålsundervisningen för huvudmän. Samtidigt finns ett otydligt nationellt syfte och även brister i tillsynen av kvaliteten. Här borde lagstiftarna sätta ner foten så skolorna får tydliga riktlinjer att förhålla sig till, säger Linda Öholm, head of public affairs på IES.
Internationella Engelska Skolan har 31 000 elever, varav 49 procent har utländsk bakgrund (hela Sverige 27 procent). Totalt var 92,3 procent av IES-eleverna behöriga till gymnasiet, jämfört med 83,7 procent för Sverige som helhet. Under läsåret 2023/2024 fick 81,3 procent av alla IES-elever som gick ut årskurs 9 godkänt i alla ämnen. Motsvarande siffra för hela landet var 71,9 procent, inklusive IES - vilket innebär att IES-eleverna bidrar till att höja riksgenomsnittet.
------------------