Nyheter | 2025 november 07

Årskurs 9 FN-Konferens

FN-rollspel i årskurs 9 – Fokus på klimatförändringar

Under tre veckor arbetade eleverna i årskurs 9 med ett ämnesövergripande projekt mellan engelska, samhällskunskap och geografi. Projektet handlade om att förstå hur demokratiska processer fungerar och att få en inblick i FN:s arbete, med särskilt fokus på klimatförändringar.

Eleverna delades in i grupper och fick representera olika länder. De tog reda på hur klimatförändringarna påverkar deras land – till exempel genom extrema väder, stigande havsnivåer eller förändrade livsvillkor – och undersökte vilka lösningar landet arbetar med eller skulle kunna föreslå. Under arbetet jämförde de olika länders perspektiv, analyserade statistik och skapade presentationer på engelska.

Genom att läsa, diskutera och skriva på engelska fick eleverna inte bara fördjupa sina kunskaper om klimatfrågan och internationellt samarbete, utan också träna på att använda språket i ett verklighetstroget sammanhang.

Projektet avslutades med en FN-simulering, där eleverna fick sätta sina kunskaper på prov genom att representera sina länder i ett rollspel. Dagen inleddes med opening speeches, där varje land presenterade sin situation och sina förslag på lösningar. Därefter följde förhandlingar mellan länderna för att nå gemensamma beslut. Under dagen arbetade eleverna fram olika resolutions tillsammans med sina allierade och avslutningsvis hölls en omröstning – precis som i riktiga FN-förhandlingar.

Det blev en inspirerande och lärorik dag där eleverna visade både engagemang, samarbetsförmåga och kreativitet. Projektet har gett dem en fördjupad förståelse för globala frågor, demokratiska processer och hur samarbete mellan länder kan vara nyckeln till att hantera klimatförändringarna.