Nyheter | 2024 november 04
Brev från Rektor
Bästa föräldrar,
Vi är nu halvvägs in på höstterminen och här kommer en uppdatering om läget på skolan från mig. Jag berättade i förra rektorsbrevet om flera förändringar och nya rutiner på skolan inför detta läsår med syftet att förstärka trygghet och studiero för våra elever - exempelvis: en ny avdelning för årskurs 4-5, nya rutiner, mer resurser till elevhälsan och våra två lärstudios, mer kontinuitet för klasser, lärare och föräldrar och nya rutiner för utvisning ur klassrummet vid störande beteende.
Glädjande nog kan vi se en tydlig förbättring i skolan både gällande trygghet och studiero. Vi ser mindre spring och andra störningsmoment i korridorerna, vi ser lugnare lektioner i skolan överlag och vi ser färre incidenter än tidigare år. Givetvis kommer vi att fortsätta arbetet med att utvärdera, justera, förebygga och på längre sikt också implementera andra nyheter för att fortsätta utveckla och förstärka skolan.
Förebyggande arbete
I skolan fortgår många förebyggande arbeten årligen, dels inom vårt ‘Mentor program’ där eleverna tillsammans med mentorer arbetar med frågor som handlar om demokrati, tolerans, positivt beteende och ledarskap och dels genom elevhälsan där hälsosamtal med skolsköterskan, studiebesök, föreläsare på skolan är några. Ett nytt inslag är att skolledningen har lektioner med alla klasser på skolan under läsåret för att ta upp frågor och ämnen som inte betygsätts, men som är viktiga för elevernas personliga utveckling och utveckling som grupp. En annan nyhet för året är våra ‘Student Prefects’ från årskurs 9, som valts ut tack vare goda ledaregenskaper och deltar och leder olika aktiviteter och händelser på skolan.
Samhällsutvecklingen med ökat kriminalitet och våld är en mycket stor utmaning för alla skolor i dagens läge. Med anledning av det, kommer också skolan att genomföra en insats under året tillsammans med IES huvudkontor för att stärka eleverna och lärarna det förebyggande arbetet mot hot, våld och kriminalitet inom kort.
AI i skolan
Våra lärare hade nyligen en dag tillsammans med kollegorna från IES Liljeholmen där fokus låg på AI i skolan och i klassrummen - hur kan skolor använda AI för att öka kvaliteten på undervisning och lärande, och vilka utmaningar måste alla inom skolan vara redo att möta?
Våra lärare följer ett utbildningsprogram under det kommande året med fokus på att dels använda AI på bästa sätt i skolan, och dels att vara uppmärksam på de etiska risker den nya tekniken medför. Vissa elever och lärare har redan börjat använda AI-verktygen och för andra har detta bara börjat. Ingen kan med säkerhet idag säga hur mycket skolan kommer att förändras i och med AI. Men att förändringen kommer, det kan vi vara säkra på. Det bästa vi kan göra är att försöka ligga steget före tillsammans med våra elever.
Övrigt
Årskurs 9 har precis avslutat årets Cambridge-prov (IGCSE) inom Engelska och Matematik och snart börjar våra elever i årskurs 8 att träna inför nästa års prov. Att få undervisning och sedan genomföra proven inom IGCSE är en fantastisk möjlighet som våra elever har i och med att IES Årsta är en Cambridge International School.
Våra klubbar är i full gång med roliga och spännande aktiviteter för eleverna efter skoltid, vi har för närvande; Skolorkestern, Kören, Kricketklubben, Rollspelsklubben (‘Quest Club’) och Volleybollklubben. Inom kort kommer också en Dartklubb, samt en Schackklubb att starta. Allt tillgängligt utan kostnad för våra elever.
Efter höstlovet börjar de muntliga nationella proven i Engelska, Matematik och Svenska för årskurs 6 och 9. Eleverna har redan börjat och kommer att fortsätta med förberelser på respektive lektioner för att vara redo vid provet.
Jag hoppas att vi får se er på skolan den 6:e november på ‘Meet the Teachers Evening’. I övrigt så är du alltid välkommen att höra av dig med tankar eller frågor.
Jag önskar jag er alla en fin höst!
Vänliga hälsningar,
Mr Gellerstedt