Nyheter | 2025 juni 12

Utredning straffar familjer som valt fristående skola

Idag, den 12 juni överlämnades utredningen om “En nationell skolpengsnorm för ökad likvärdighet". Utredaren Lena Holmdahl har misslyckats med sitt uppdrag att skapa likvärdiga förutsättningar för finansiering av elevers skolgång och landar olyckligtvis i stället i kraftigt minskade anslag för elever i fristående skolor.

Images

– Internationella Engelska Skolan (IES) anser att förslagen hotar kvaliteten på undervisningen för fristående skolors elever och på sikt drar undan benen för väl fungerande skolor. Dessa riskerar att drabba våra elever, vår personal och alla våra skolor och utredningen bör omedelbart åka ned i papperskorgen, säger Linda Öholm, Head of Public Affairs på Internationella Engelska Skolan.

Det är nödvändigt att se detta förslag i sammanhanget av alla utredningar som regeringen har under beredning. Bland annat har en annan utredare föreslagit att friskolor ska i princip utelämnas från de kvalitetshöjande statsbidragen, vilka idag utgör ca 8-10 % av skolans finansiering. Summerat skulle dessa förslag, om de blir verklighet, radikalt förändra det regelverk som idag ska gälla avseende lika villkor för kommunala och fristående skolor. Ett sådant skifte skulle minska likvärdigheten, negativt påverka möjligheten till högkvalitativ utbildning samt, på längre sikt, hota möjligheten att driva fristående skolor.

– Nu är det hög tid och rimligt att regeringen tydligt meddelar var de avser göra med alla dessa olika utredningar. Samlat rör det sig inte längre om förslag som syftar till att renovera friskolornas regelverk utan riskerar att bli början på slutet på valfriheten för svensk skola, avslutar Linda Öholm, Head of Public Affairs på IES. 

Internationella Engelska Skolan har drygt 30 000 elever, varav 49 procent har utländsk bakgrund (hela Sverige 27 procent). Totalt var 92,3 procent av IES-eleverna behöriga till gymnasiet, jämfört med 83,7 procent för Sverige som helhet. Under läsåret 2023/2024 fick 81,3 procent av alla IES-elever som gick ut årskurs 9 godkänt i alla ämnen. Motsvarande siffra för hela landet var 71,9 procent, inklusive IES – vilket innebär att IES-eleverna bidrar till att höja riksgenomsnittet. IES rörelsemarginal före räntor och skatter föregående år uppgick till 4,5 procent.