Nyheter | 2025 mars 13

Stöttar eleverna: Kevin Buckley

Vår nya artikelserie lyfter fram de mångsidiga och viktiga roller som stödjer våra elevers välbefinnande och utveckling. Vi fördjupar oss i olika roller – från beteendevetare till vaktmästare – som bidrar till en positiv och stöttande skolmiljö. Först ut är Kevin Buckley, academic coordinator på IES Tyresö.

Images

Beskriv ditt arbete och vad din roll innebär.
På IES Tyresö beskriver vi ofta rollen som koordinator som att vara en "spindel i nätet". När en elev behöver stöd börjar koordinatorerna med att undersöka för att bättre förstå vilka utmaningarna som finns, och sedan arbetar vi med elevhälsoteamet för att utarbeta en plan. Eftersom effektivt stöd ofta kräver samarbete mellan olika delar av skolan – lärare, föräldrar, mentorer, specialpedagoger, kuratorer, elevassistenter, sjuksköterskor och andra – så är min roll att övervaka elevstödsplaner och säkerställa att alla dessa olika områden arbetar tillsammans.

Jag är också tacksam över att få undervisa några matematiklektioner i årskurs sex varje vecka. Dessa lektioner gör att jag kan behålla kontakten med eleverna och ger mig möjlighet att göra något jag älskar: att undervisa. Samtidigt ger mina andra ansvarsområden en djupare förståelse för skolan bortom rollen som lärare. Att delta i elevhälsomöten varje vecka ger mig möjlighet att se hur olika teammedlemmar stöttar elever på olika sätt, och jag fortsätter att lära mig av deras expertis.

Slutligen, som en del av skolans utökade ledningsgrupp, har jag möjlighet att arbeta nära andra koordinatorer, biträdande rektorer och rektorn för att hjälpa till att planera skolomfattande initiativ. Att observera hur de tacklar problem och få deras vägledning när jag möter utmaningar har varit ovärderligt. Som koordinator är ingen dag den andra lik, varje dag innebär unika utmaningar och möjligheter.

Varför valde du att börja på IES, och hur länge har du arbetat här?
Min fru och jag ville prova på att bo utomlands. Efter månader av sökande efter lärarjobb i Europa fick jag en digital intervju med IES i Sverige – ett land jag aldrig hade satt min fot i. Tio år senare har jag svenskt medborgarskap, två barn som växer upp här och vi har inga planer på att flytta härifrån någonsin. Jag älskar Sverige och är så tacksam över att IES tog mig hit.

Vad skulle du säga gör er skola till en bra skola?
Vi har en stabil och effektiv ledningsgrupp samt engagerad och passionerad personal. Det finns en stark känsla av samarbete och stöd. Vi har också 61 olika nationaliteter representerade bland våra elever. Det är spännande att arbeta med så många elever som kommer från olika kulturer och bakgrunder.

—---------------

"När en elev behöver extra stöd gör vi allt vi kan för att tillhandahålla de anpassningar och resurser som krävs."

—---------------

Vad är det bästa med ditt jobb?
Att vara koordinator ger mig möjlighet att stödja både elever och personal att nå sin fulla potential. Jag gillar utmaningen att pussla ihop lösningar för att hjälpa andra. Samtidigt är jag tacksam över att få jobba tillsammans med en erfaren och stöttande ledning som ger mig den vägledning jag behöver för att växa i min roll.

Vilken aktivitet under läsåret tycker du mest om? Varför?
Movember! Varje november odlar några av våra anställda mustascher för att starta samtal kring ämnena mäns psykiska hälsa samt prostata- och testikelcancer. Den sista dagen i månaden får elever som donerar 10 kr till Movember Foundation en fejkad mustasch att bära under dagen.

Vad är du mest stolt över när du tänker på din skola?
När en elev behöver extra stöd gör vi allt vi kan för att tillhandahålla de anpassningar och resurser som krävs. Även när något inte fungerar samarbetar vi, provar nya tillvägagångssätt och söker efter det bästa sättet att hjälpa eleven. Vi ger aldrig upp om någon elev.