Nyheter | 2025 april 24

Stöttar eleverna: Agape Browall

Vår nya artikelserie lyfter fram de mångsidiga och viktiga roller som stödjer våra elevers välbefinnande och utveckling. Vi fördjupar oss i olika roller – från beteendevetare till vaktmästare – som bidrar till en positiv och stöttande skolmiljö. Näst på tur är Agape Browall, socialpedagog på IES Falun.

Images

Beskriv ditt arbete och vad din roll innebär.
Jag arbetar inom elevhälsoteamet på IES Falun, där jag främst arbetar med elever i årskurs 7, även om jag också arbetar och interagerar med elever i alla årskurser. Mitt huvudfokus är att etablera, stärka och upprätthålla positiva relationer med eleverna. Jag tillbringar mycket tid med att röra mig runt i skolans lokaler och samtala med elever om en mängd olika ämnen för att bygga förtroende och förståelse. Tillsammans med mina två kollegor är jag också ansvarig för "Student Loungen", som fungerar som ett rekreationsutrymme för våra äldre elever (årskurs 7-9). Jag är också mentor för en elev.

Min roll på IES är mångsidig, och ingen dag är den andra lik. Jag håller i våra "meet and greet" på morgnarna, jag har enskilda samtal med elever och ger stöd till både elever och personal i att hantera olika utmaningar. Jag upprätthåller också regelbunden kontakt med vårdnadshavare och externa samarbetspartners, såsom BUP och socialtjänsten. Mitt främsta ansvar är att vara en pålitlig, trovärdig och neutral vuxen som elever kan vända sig till för att diskutera både mindre och större problem och andra saker.

Varför valde du att börja på IES och hur länge har du arbetat här?
Min resa på IES Falun började för nästan två år sedan, när jag sökte praktikplatser under mina studier och fick möjligheten att praktisera med elevhälsoteamet på IES Falun. Jag kände mig snabbt hemma och blev djupt imponerad av skolan och dess personal. Den tydliga strukturen i arbetsmiljön och den höga kompetensnivån bland personalen gjorde att jag ville bli en del av den världen. Efter min praktik fick jag erbjudandet att fortsätta arbeta på skolan, vilket jag gjorde parallellt med mitt sista år på universitetet, fram till min examen i maj 2024. Efter min examen erbjöds jag en heltidstjänst som socialpedagog på IES Falun, ett erbjudande jag med glädje tackade ja till.

Vad skulle du säga gör din skola till en bra skola?
Många faktorer bidrar till att göra vår skola fantastisk, men en av de viktigaste enligt mig är vår personal. Vi är ett väldigt sammansvetsat och engagerat team, och samarbetet mellan oss är anmärkningsvärt. Personalen, inklusive lärare, elevstöd och övrig personal, är högutbildad och skicklig inom sina respektive områden. Tillsammans bildar vi ett starkt och dynamiskt team, och jag tror att detta är en av huvudorsakerna till att vår skola är så bra. Vi har en mycket stark arbetsrelation, och flera av oss är vänner utanför arbetet. Vår personal kommer från olika delar av världen, vilket är en stor tillgång för skolan. Den kulturella mångfalden inom personalen berikar oss och ger en bredare förståelse och olika perspektiv på olika frågor, vilket vi ser som en styrka i vårt arbete.

—---------------

"Jag stolt över att vi har väldigt tydliga och välstrukturerade rutiner för hantering av incidenter och att vi alltid följer dem."

—---------------

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är de fantastiska eleverna jag får träffa varje dag. Det är verkligen en ära att få vara en del av deras uppväxt och utveckling. Det är otroligt givande att se dem växa, anta utmaningar och utvecklas. Varje dag lyckas minst en av våra elever få mig att skratta, vilket jag tycker är helt underbart.

Vilken aktivitet under skolåret tycker du bäst om? Varför?
Jag skulle säga att vår ämnesövergripande vecka är en av årets höjdpunkter. Det är alltid så roligt att vara involverad i de aktiviteter eleverna deltar i! Senast gjorde vi stop-motion-filmer, dansföreställningar, dockteater och elever som målade vackra väggmålningar runt om i skolan (och många andra spännande aktiviteter). En annan höjdpunkt är det årliga vattenkriget på skolgården, där både elever och personal deltar. Det är otroligt roligt – förra gången fick jag huvudvärk av att skratta så mycket!

Vad är du mest stolt över när du tänker på din skola?
Jag är stolt över att arbeta här och stolt över vår skola. Framför allt är jag stolt över att vi har väldigt tydliga och välstrukturerade rutiner för hantering av incidenter och att vi alltid följer dem. Som skola är vi mycket noggranna med att ta itu med alla typer av incidenter och säkerställa att vi följer upp dem effektivt. En annan styrka är vårt omfattande elevhälsoteam, som spelar en nyckelroll i att upprätthålla en trygg och välfungerande skolmiljö.