Nyheter | 2025 februari 19

IES välkomnar förslag om nytt betygssystem

Integritet i betygsättningen är högst upp på agendan i Internationella Engelska Skolans (IES) kvalitetsarbete. IES välkomnar förslag som syftar till att ytterligare stärka betygsintegriteten. Idag, den 19 februari, överlämnade utredaren Magnus Henrekson utredningen “Ett likvärdigt betygssystem” till regeringen.

Images

Regeringen tillsatte utredningen om likvärdiga betyg och meritvärden för att få förslag till förändringar i betyg- och meritvärdessystemen i grundskola och på gymnasiet, så att dessa bättre speglar elevernas ämneskunskaper och förhindrar betygsinflation. Förslaget innebär att den skarpa betygsgränsen mellan godkänt och icke godkända betyg tas bort, och att betygsskalan får tio steg, där betygen ett till tre visar på mindre godtagbara kunskaper, fyra till fem på godtagbara kunskaper, sex till sju på goda kunskaper, åtta till nio på mycket godtagbara kunskaper och 10 utmärkta kunskaper. Dessutom ska slutbetygen kalibreras genom nationella slutprov.

– Utredningens ansats och förslag är i linje med IES övertygelse om att kunskaper är mätbara och att det går att möjliggöra att korrekta och likvärdiga betyg sätts, säger Annakarin Johansson Sandman, Head of Academics på Internationella Engelska Skolan.

– Till syvende och sist är det lärarna som ska genomföra de förslag som regeringen förhoppningsvis går vidare med och det blir en grannlaga uppgift. Det blir helt avgörande att de får rätt förutsättningar, stöd och utbildning, eftersom betygsättning är en form av myndighetsutövning av varje enskild lärare. Jag ser fram emot att läsa utredningens drygt tusen sidor och sätta mig närmare in i detaljerna, säger Annakarin Johansson Sandman.

Inom IES utvärderas, jämförs och analyseras betygsättningen löpande i varje skola, bland annat med hjälp av en egen statistikdatabas. För att underlätta lärarnas arbete och säkerställa en jämlik betygsättning har vidare en process för sambedömning satts upp mellan ämneslärarna i IES skolor vilket resulterat i en högre samstämmighet mellan nationella proven och slutbetyg på IES skolor jämfört med riket.

Images

Siffrorna visar överensstämmelse mellan nationella proven och slutbetygen. Procent av eleverna som fick lägre/lika/högre slutbetyg än resultat på nationella proven. Ju högre siffra på “Lika” desto större överensstämmelse.