Nyheter | 2025 november 27

IES upprätthåller en stark överensstämmelse mellan slutbetyg och nationella provresultat

Internationella Engelska Skolan har återigen visat en stark överensstämmelse mellan de slutbetyg som sätts i årskurs 9 och elevernas resultat på de nationella proven i svenska, matematik, engelska och svenska som andraspråk.

Grafen illustrerar den starka korrelationen mellan nationella prov och slutbetyg, med fokus på andelen elever vars slutbetyg motsvarar resultatet på nationella provet. Ju högre andel ”lika”, desto bättre överensstämmelse.

De senaste resultaten från Skolverket visar att IES fortsatt ligger över rikssnittet när det gäller betygsintegritet, vilket understryker effektiviteten i skolornas kontinuerliga kvalitetsarbete. Varje år utvärderas, jämförs och analyseras betygsättningen i varje skola med hjälp av IES statistikdatabas. Eventuella avvikelser i betygsättningen från resultaten på de nationella proven, samt avvikelser från IES snitt samt kommunalt respektive nationellt snitt, undersöks för att säkerställa att lärarna betygsätter på ett korrekt sätt.

Annakarin Johansson Sandman, Head of Academics på IES, lyfter fram betydelsen av den stabila utvecklingen:
– Vårt långsiktiga och fokuserade arbete med överensstämmelse mellan betyg och provresultat återspeglas tydligt i dessa resultat. Dessutom presterar våra elever långt över genomsnittet på de nationella proven. IES elevernas toppbetyg (A-C) på de nationella proven är 12 procent bättre i svenska, 15 procent bättre i matematik och 16 procent bättre i engelska än landet som helhet. Dessa resultat är kvittot på vårt framgångsrika systematiska kvalitetsarbete som bedrivs i våra skolor varje dag.

– Den starka korrelationen visar på en hög grad av betygsintegritet, vilket innebär att våra lärare bedömer elevernas kunskaper korrekt utan att systematiskt sätta för höga eller låga betyg. Denna överensstämmelse är avgörande för att säkerställa rättvisa betyg för varje elev.

Grundprinciper i praktiken
Resultaten stödjer direkt IES värderingar om höga akademiska förväntningar. Annakarin Johansson Sandman betonar att detta är centralt för att bygga förtroende i utbildningssektorn.
– Vi tror på att alla barn kan lyckas, oavsett bakgrund. När slutbetygen ligger nära resultaten på de nationella proven bekräftas det hårda arbete som både elever och lärare lägger ner, och visar att de höga förväntningar vi ställer både är utmanande och möjliga att nå.