Nyheter | 2025 mars 03

IES kommenterar utredningen om en minskad administrativ börda för lärare

Tiden som lärare lägger på arbete utöver undervisning har stadigt ökat. Nu efterlyser en ny utredning en förändring.

Images

Idag, den 3 mars, överlämnade utredaren Bo Jansson utredningen om minskad administrativ börda för förskollärare och lärare till regeringen. I utredningen “Tid för undervisnings­uppdraget” beskrivs bland annat att antalet arbetsuppgifter som ska utföras såväl i, nära och utanför undervisningen har blivit fler över tid.

Bland förslagen finns att lärares hela undervisnings­uppdrag ska definieras i skollagen. Utöver undervisning så ska planering och uppföljning tydligt ingå och att en högsta omfattning av lärares undervisningstid i de obligatoriska skolformerna samt gymnasie­skolan och anpassade gymnasie­skolan. En minsta tid ska också avsättas för planering och uppföljning av undervisningen i samtliga skolformer och i fritids­hemmet.

– Vi välkomnar en utredning som ger lärare möjlighet att fokusera på sitt kärnuppdrag att undervisa elever. Men mycket återstår innan det också är klart i praktiken. Det är inte säkert att mer lagstiftning kommer lösa problemet, säger Linda Öholm, Head of Public Affairs på Internationella Engelska Skolan (IES).

– Utredningen fokuserar på att lärare bara ska lära ut, men det är för smalt anser vi. Att skapa en trygg lärandemiljö bygger på att lärare kan bygga starka och positiva relationer med sina elever. Många gånger sker det utanför klassrummen. Vi förväntar oss att våra lärare är experter på både att lära ut sina ämnen men också att fostra våra elever i deras sociala utveckling. Det har varit vår filosofi och arbetssätt under drygt 30 år, säger Robin Kirk Johansson, skolchef på IES.