Nyheter | 2025 mars 19
Under sportlovet reste fritidshemmet på IES Landskrona till Italien – utan att ens lämna skolan. Det är ett bevis på hur fantasi och engagemang kan skapa roliga och givande aktiviteter för eleverna.
”Temaresan” är ett projekt som fritidshemmet på IES Landskrona har varit väldigt engagerat i.
– Temaresan är verkligen ett lagarbete, berättar Emil Persson, fritidspedagog på IES Landskrona. Allt började med idén om ett testprojekt före jul med temat Mexiko. Det blev en succé bland eleverna, så vi bestämde oss för att fortsätta denna lovaktivitet med olika teman. Vi baserar vårt arbete på LGR 22, där syftet med fritidshemmet är att stimulera elevernas utveckling och lärande, samt att erbjuda dem en meningsfull fritid. Detta ska uppnås genom att strukturera undervisningen kring elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också genom att kontinuerligt utmana dem och inspirera dem att göra nya upptäckter.
Eleverna började sin resa till Italien med att skapa sina egna pass och boardingkort innan de gick igenom säkerhetskontrollen och ”bordade planet”. De fick ett boardingkort där de fyllde i destination, flygplats, gate, tid/datum och sittplatsnummer. Personalen var utklädda till flygvärdinnor, piloter och säkerhetspersonal.
När eleverna gick på rast ställde pedagogerna snabbt i ordning och skapade ”flygplatsen”. Efter rasten kom eleverna tillbaka och fick gå igenom säkerhetskontrollen. De som utlöste larmet blev visiterade! Efter att ha visat sina pass fick de sina boardingkort med platsnummer och kunde gå ombord på “planet”. Planet var i själva verket entréhallen, med numrerade platser, och eleverna satte sig på sina tilldelade stolar. Personalen använde högtalarsystemet för att göra säkerhetsmeddelanden, gateändringar och ombordstigningsmeddelanden.
Innan de lyfte visade de en video på en projektor där flygvärdinnor gick igenom säkerhetsrutiner på planet. Efter det visade de en video från cockpit som visade hur det ser ut när ett plan lyfter, följt av en annan video som visade hur det ser ut när planet landar. Under flygningen njöt de av förfriskningar medan de fick lära sig om italiensk kultur, historia och traditioner.
– Vi informerade eleverna om att vi hade landat i Italien och genomförde en guidad tur till kända sevärdheter med hjälp av Google Earth, förklarade Emil Persson. Vår dröm är att ha VR-glasögon och andra digitala hjälpmedel för att visa omgivningarna på ett spännande och engagerande sätt. När vi presenterade sevärdheterna fick eleverna se och diskutera platser som Fontana di Trevi, lära sig om varför den är berömd, lite historia, de fick se Colosseum och mycket mer.
Den guidade turen avslutades på en restaurang, där köket serverade pizza till alla elever och personal. Till eftermiddagsfika hade de förberett gelato (glass) tillsammans med barnen dagen innan.
– Vi erbjöd också kreativa aktiviteter för de elever som inte ville delta i resan. Vi skapade ett rum som heter ’Da Vinci-hörnan’, där eleverna kunde ägna sig åt aktiviteter som att klippa ut masker, skapa konstverk av italienska landmärken och pärla material som pizzabitar och den italienska flaggan, berättar Louise Mattsson, ansvarig för fritidshemmet på IES Landskrona. För att genomföra ett sådant här projekt krävs planeringstid med kollegor, struktur och mycket engagemang och kreativitet från pedagogerna. Vårt nästa steg är att försöka synkronisera planeringstid med lärarna så att vi kan göra liknande projekt under en vanlig skoldag, så att alla elever, även de som inte går på lovfritids, känner sig inkluderade.
Efter dessa fantastiska resor planerar IES Landskrona att åka till Chile (Påskön) under påsklovet. Inför varje lov skapar de ett schema som både vårdnadshavare och elever kan följa.
– Elevernas reaktioner har varit positiva; de är engagerade och entusiastiska, fortsätter Louise Mattsson. Återkopplingen från vårdnadshavare har också varit positiv och uppmuntrande, vilket har lett till att vi vill fortsätta att utöka projektet och vidareutveckla fritidshemmet.