Nyheter | 2024 oktober 04

När Sätra blev Södermalm

Alla kommer ihåg sitt sista år i skolan. För eleverna på IES Skärholmen blev det extra speciellt eftersom skolan flyttades till hjärtat av Södermalm.

Images

När Internationella Engelska Skolan tvingades att delvis stänga IES Skärholmen fick eleverna i årskurs åtta erbjudandet att gå färdigt sin utbildning tillsammans, men i en annan skola.

Elever upp till årskurs sju erbjöds stöd att hitta en ny skola, främst via kö till andra IES-skolor, och stora ansträngningar gjordes för att hjälpa personal som ville stanna hos IES men på en annan av våra skolor.

Så många som 100 personer, 88 elever och 12 personal har nu det mesta av sin undervisning tillsammans med eleverna på Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm (IEGS), ett stenkast från Skanstull, i centrala Stockholm. Lektioner som behöver specialutrustning, som till exempel slöjd, har de i en annan IES-skola i närheten.

Eleverna Antonio och Zuzanna är några av dem som går sitt sista år på det här viset, och de uppskattar de åtgärder som gjorts för att göra övergången lätt för dem.

Images

Skärholmen-eleverna Antonio och Zuzanna framför IEGS

Zuzanna, 9A, förklarade: "Jag gillar mina vänner och det är svårt att börja i en ny skola i årskurs nio. IES gav oss SL-kort som fungerar till klockan 19, så efter skolan hinner man även gå på stan. Att vara här är också en bra förberedelse inför gymnasiet."

Antonio, 9B, tillade: "Jag måste verkligen gå upp tidigt. Jag vaknar klockan 06:50 och går hemifrån 50 minuter innan vi börjar 08.30. Men jag är van vid det eftersom jag måste resa långa sträckor när jag spelar fotboll. Även schemat är bra, alla börjar och slutar samtidigt vilket betyder att vi kan resa i grupp, det gjorde det enkelt för oss."

Eleverna har till och med skapat en WhatsApp-grupp så att de kan informera varandra om det finns problem på tunnelbanan.

Att studera tillsammans med gymnasieelever har också gett niorna ett nytt perspektiv på sin framtid.

Antonio, som överväger ett sportprogram eller ekonomi med juridik, sa: "Gymnasiet är annorlunda än grundskolan, du kan välja vad du vill inrikta dig på. Eleverna verkar glada, de ser fräscha ut på morgonen. De är här för att de vill vara här och studera det de vill studera. Kanske kommer jag inte att vara lika ledsen över att vakna tidigt när jag kan göra något jag vill göra."

Skolbyggnaden i Skärholmen var tvungen att stängas på grund av den förändrade säkerhetssituationen i världen och behovet för Stockholm stad att säkra elförsörjningen genom den högspänningsledning som går nära den tidigare skolbyggnaden. Det innebar att fastighetsägaren inte kunde få ett permanent tillstånd för att driva en skola i byggnaden.

IES hade aldrig behövt stänga en skola tidigare, och detta innebar att hitta nya lösningar. Två viktiga prioriteringar var att stötta elever och deras familjer och att säkerställa att personalen inte påverkades mer än nödvändigt.

Stuart Johns, biträdande rektor för IES Skärholmen sa: "När vi hörde nyheten om att skolan skulle stänga, stöddes vi centralt med frågorna. Vi var tvungna att återgå till att driva skolan som vanligt, men också svara tydligt och ärligt på hur det skulle fungera. Vi hade en öppen dialog från början. Familjer såg vart eleverna skulle gå, hur det skulle organiseras och att det skulle finnas bekanta ansikten."

Syv-samordnare Marie Christiansen tillade: "All personal som är här har valt att vara här, med avsikten att ge eleverna den bästa möjliga skolavslutningen i juni. Jag tror att studenten kommer att bli fantastisk, elever och personal kommer att vara stolta. Alla ger sitt allt, för det är det sista året för Skärholmen."

Images

Dr Heimeier vid ingången till IES Skärholmen

En byggnad, två skolor

Dr Rachel Heimeier, vanligtvis rektor för IEGS, har nu två skolor stolt representerade på sin namnbricka.

Hon sa: "Det är alltid en utmaning att föra in en ny skolkultur i en befintlig skola. Jag besökte Skärholmen och träffade folk i förväg, och det fanns introduktionsdagar för personalen att etablera sig. Jag leder båda skolorna, ibland behöver jag mer tid med den ena skolan eller den andra och vi har jobbat med teambuilding för att få till en bra skolstart.

Tack och lov är Dr Heimeier också en erfaren rektor för elever upp till årskurs nio. År 2012 startade hon IES Uppsala och ledde sedan 4-9-skolan.

Hon tillade: "Nu är jag också rektor för en grundskola igen, den bortglömda delen av hjärnan behöver aktiveras. Det kan finnas mycket mer föräldraengagemang med en yngre grupp elever och det är roligt att få tillbaka alla dessa minnen och erfarenheter. Utan det kunde jag ha haft fel förväntningar."

Mitt bland alla stora beslut, som att ordna schema och lokaler, finns det också många små beslut. Rachel ler: "Normalt sett bär jag klackar, men med en grundskola i byggnaden också använder jag sneakers. Jag rusar till ena sidan av skolan och tillbaka, mina steg har ökat. Med gymnasieelever rör sig alla i en långsammare takt så att bära klackar är bra, men inte om du vill hålla jämna steg med niorna."